najnowsze

Pseudonim: cudzy
Imię: Robert
Skąd: Konin
O sobie: Jestem cudzy czyściciel. Chłam podobny do wymiocin.
Napisanych prac:
- wiersze: 118
- publicystyka: 4

Średnia ocen: 4.9
Użytkownik uzyskał: 562 komentarzy

Najlepiej oceniane prace:
"Odbicie lustrzanej" 04.02.2011
"Zapaść - nowy koniec" 09.08.2013
"Usychanie" 27.10.2013
"Usychanie (faza pierwsza)" 09.11.2013
"Amorfia" 06.03.2014

Inne prace tego autora:
"Dla A" 17.10.2009
"Miasto Pana Walczaka" 28.04.2014
"Anielskie modły" 02.01.2010
"Testament niewiedzy" 03.01.2010
"Trywialnie o bogu" 13.11.2014


Najnowsze artykuły (wszystkie):
"Gdzie zaczyna się..." - jazzu
"Gdzie zaczyna się..." - jazzu
"Mickiewicz był Litwinem,..." - Edward Horsztyński
"Jestem rasistką" - FeliciaM.
""Piąta ewangelia"..." - Dars
"Słabości człowieka" - Dars
"Współczesne..." - olgerix
"Nasza mowa nie horsza" - Edward Horsztyński
"Ale to już było. I nie..." - Edward Horsztyński
"Nasza Polsko, któż wie o..." - Littledreamer

Wegetarianizm

"Zwierzęta są moimi przyjaciółmi, a ja nie zjadam swoich przyjaciół". Potocznie i najogólniej wiadomo, że wegetarianizm to bezmięsny tryb życia. Każdy, kto po raz pierwszy spotka się z tą nazwą, najczęściej wychwytuje z niej akcent negatywny, że to tylko bezmięsna dieta i na tym koniec. Otóż nie - wegetarianizm nie polega tylko na zmianie diety, ale również sposobu rozumienia innych istot żywych. Łacińskie słowo "vegetare" znaczy - rosnąć, kwitnąć, rozwijać się ; "vegetus" znaczy - zdrowy, silny, ochoczy ; "vegetator" zaś to ten, który daje życie, a "vegetamen" znaczy siła życia. "Oni to piją grozę, z krwią zabitej kaczki i ważą głowy dzieci - zadziwionych cieląt wypruwają wnętrzności, krzycząc : flaczki, flaczki! I jedzą je w niedzielę, z rodziną się dzieląc". Maria Palikowska - Jasnorzewska "Do mięsożerców" Wegetarianizm głosi i ma na to dowody, że spożywanie mięsa jest przyczyną wzrastającej epidemii : chorób serca, nowotworów i miażdżycy. Pierwszym powodem uzasadniającym wyłączenie mięsa z diety jest to, że człowiek nie jest drapieżnikiem. Jego uzębienie jest przystosowane do jedzenie owoców. Należymy przecież do rzędu naczelnych, podobnie jak nasi najbliżsi sąsiedzi z drabiny ewolucyjnej np. małpy, goryle, które żywią się owocami. Jeżeli sądzicie, że natura przystosowała nas, ludzi, do tego, aby zabijać i pożywiać się zwierzętami, to spróbujmy zabić i przyrządzić to zwierzę, przy pomocy tego, w co nas natura wyposażyła (niczego). "Człowiek- niszczyciel, wytrzebiając setki gatunków zwierząt, wkroczył na drogę, która prowadzi do zagłady jego własnego gatunku". Człowiek, zabijając zwierzęta, zabija samego siebie, niszczy to, co stworzyła natura. Ile już gatunków zwierząt wyginęło przez ludzką głupotę? Kiedy tygrys zabije człowieka, ludzie robią z tego aferę. Ale dlaczego kiedy człowiek zabije tygrysa, którego gatunek jest zagrożony, nikt nie reaguje?! Dla pieniędzy?! A może tylko dla kaprysu starszej zamożnej pani? Bo teraz jest modne futro z tygrysa... "Nie zabijaj. Nie odnosi się tylko do zabójstwa człowieka, lecz do wszystkiego, co żyje. A przykazanie to zostało zapisane wcześniej w naszych sercach niż na górze Synaj". Czy potraficie zjeść kota lub psa? - wydaje mi się, że raczej nie. To dlaczego potrafisz zjeść świnię czy kurę?! Przecież wszystkie istoty żywe są równe i mają prawo żyć. I tego życia nikt nie może im odebrać. Wszystkie zwierzęta mają układ nerwowy - czują ból, tortury i własną śmierć. Zastanawialiście się kiedyś, jak zabija się kurczaka do McDonalda? Otóż ludzka bezmyślność i obojętność nie zna granic. Kurczaki wieszane są na sznurku za nogi. Dotykają liny pod wysokim napięciem. Tak umierają, szkoda, że te, które nie umarły, bo miały za krótkie szyje zostały oskubane na żywo. Bo po co zabijać?! To tylko zwierzę. Kurczaki te są torturowane przed własną śmiercią. Ludziom brakuje empatii. Czy nie jest lepiej mieć czystą duszę i nie spożywać zwłok istot żywych?! "Los zwierząt jest dla mnie ważniejszy niż strach przed ośmieszeniem. Los zwierząt jest nierozerwalnie związany z losem człowieka". ******* Szacuje się, że około 63 milionów Amerykanów ma nadciśnienie i prawie połowa z nich w ogóle nie jest tego faktu świadoma. Występowanie nadciśnienia wśród wegetarian jest o około 1/3 do 1/2 mniejsze niż u nie-wegetarian. Zaadoptowanie wegetariańskiego sposobu odżywiania się znacząco obniża ciśnienie krwi, w indywidualnych przypadkach zarówno o normalnym, jak i o podwyższonym ciśnieniu krwi. Szacuje się, że co roku około 1 miliona Amerykanów doznaje ataków serca i ok. 45 z nich jest w wieku poniżej 65 lat. Lakto-wegetarianie mają zredukowane ryzyko śmierci z powodu chorób serca o ok. 1/3 do 1/2 w porównaniu z nie-wegetarianami, nawet jeśli weźmiemy tu pod uwagę inne czynniki wpływające na dany styl życia. Szacuje się, że ok. 10 do 14 milionów Amerykanów cierpi z powodu cukrzycy. Badania przeprowadzone wśród "adwentystów dnia siódmego" - około połowa z nich jest wegetarianami - pokazały, że liczba zdiagnozowanych przypadków cukrzycy była o 90 wyższa u mężczyzn nie-wegetarian i 40 wyższa, a u nie wegetariańskich kobiet w porównaniu z wegetarianami. Wegetarianizm wiąże się ze świadomością tego, co wykorzystujemy w naszym jadłospisie. Znajomość składu grup pokarmowych i zasad racjonalnego odżywiania oraz różnorodność dobieranych potraw wykluczają szkody. Nie należy obawiać się niedoborów witaminowo-mikroelementowych i białkowych, bo spożywa się stosunkowo duże ilości warzyw i owoców. Wskazane jest, aby jeść dużo warzyw, owoców, a także orzechy i miód, które są skarbnicą cennych składników. "Wegetarianizm może wywołać negatywne skutki, gdy jest źle stosowany. Są osoby, które przechodzą na wegetarianizm, a wiedzą o nim niewiele. Potem często zaczyna się problem z nadmiernym spadkiem masy ciała, poczuciem zimna, brakiem energii, niedoborami" – tłumaczy Radosław Araszkiewicz, naturoterapeuta, który jest wegetarianinem od 16 lat. Wegetarianizm nie jest złą dietą, jeżeli coś się o niej wie. Białko roślinne mieszane w dobrych proporcjach jest takie samo jak białko zwierzęce. Jeżeli chodzi o sam przykład, soja zawiera więcej białka niż mięso, jest bardziej pożywna. Wegetarianin nie ma problemów z układem pokarmowym, tak jak mogą go mieć "mięsożercy". Żelazo? Tak, niedobór powoduje anemię, ale regularne spożywanie np. soku z buraczków, szpinaku lub chociażby sałaty dostarcza odpowiednią ilość żelaza do naszego organizmu. Można dostarczyć organizmowi wszystkie składniki (witaminy, białko, węglowodany, itd.), nie jedząc mięsa. Wegetarianin nie ma zaburzonej homeostazy. W jego organizmie dzieją się takie same czynności jak przed dietą (organizm nawet lepiej funkcjonuje). Tak więc wegetarianizm jest zdrowy pomimo chorych stereotypów. Grecy w starożytności żywili się tylko owocami i żyli o wiele dłużej niż ludzie XXI wieku. Tak że jest nad czym się zastanowić. Niespożywanie mięsa zmniejsza również ryzyko powstania nowotworu żołądka. Dieta wegetariańska jest mniej tłusta i bardziej lekkostrawna niż dieta zawierająca mięso. Zawiera też mniejszą ilość toksyn, a przede wszystkim - nie ma w niej hormonów i antybiotyków, które kumulują się w mięsie lub w pozostałościach po przemysłowym tuczu zwierząt. Jest także bogatsza w witaminy. - "Dzieci rozwijają się znakomicie i mimo że niektóre są lżejsze czy niższe od swoich rówieśników w początkowych latach, to z czasem nadrabiają to z nawiązką. Starszym osobom wegetarianizm pomaga utrzymać sprawność fizyczną" – mówi Waldemar Rybiński. Oczywiście, z byciem wegetarianinem wiążą się również choroby np. anemia. a) Niedokrwistością, czyli anemią nazywamy zmniejszenie stężenia hemoglobiny, hematokrytu lub liczby erytrocytów poniżej wartości prawidłowych, czyli poniżej ustalonego poziomu normy. Biorąc pod uwagę najczęściej używany parametr, czyli stężenie hemoglobiny, niedokrwistość (anemię) rozpoznaje się przy wartości tego stężenia poniżej 13,5 g/dl (gram na decylitr) u mężczyzn i poniżej 12,0 g/dl u kobiet. ********* Przeszedłem na wegetarianizm, mając 14 lat. Trenuję sporty, wyniki badań mam w normie, nie występują u mnie uczulenia skórne, pokarmowe, zapalenia spojówek, stany astmatyczne, katar sienny, choroby dróg oddechowych, które dokuczały mi wcześniej. Minęły po wykluczeniu nabiału. Dieta wegetariańska jest łatwiejsza do trawienia dla osłabionego układu pokarmowego u starszych osób. Znam ludzi, którzy od urodzenia nie jedli produktów zwierzęcych - mięsa, ryb, owoców morza, jajek. Niektórzy nie jedli nic z nabiału. Są społeczności, gdzie wegetarianizm jest tradycyjnym sposobem żywienia od pokoleń. "Nie jem czegoś, co miało kiedyś oczy i co na mnie patrzyło".



Płeć: nieznana
Ocena: 5.333
Liczba komentarzy: 11    
Data dodania: 10.08.2009r.

1     

zingela Użytkownik 31 07 2013 (23:36:59)

Użytkownik ocenił pracę na 5

Podoba mi się Twój artykuł. Choć temat mnie średnio interesuje, Twoją pracę czytałam z ciekawością. Jest rzetelna, poparta opinią specjalistów (?). Araszkiewicza przedstawiłeś, natomiast o panu Waldemarze nie wiemy, czy jest wegetarianinem, czy ekspertem itd. To jedna z wad, które zauważyłam. Kolejną jest brak nazwisk autorów cytatów. Mimo to tekst jest naprawdę dobrze napisany i solidny. Dowiedziałam się sporo nowych rzeczy. Poniżej wynotowałam błędy, które poprawiam. Zastanawiam się jeszcze nad zapisem, bo wizualnie artykuł jest chaotyczny. Cytat przed pierwszym szeregiem gwiazdek nie powinien być pogrubiony? Nie rozumiem też, dlaczego to jest wydzielone, a zwłaszcza sposobu, w jaki to zrobiłeś. Poza tym niejasna wydaje mi się kwestia a.). Pomijam już fakt, że albo a), albo a. - po co to w ogóle tu jest? Przecież nic nie wyliczasz później. Warto byłoby się nad tym zastanowić i poprawić. Za te niedociągnięcia masz minusa. Dużego.

"Zwierzęta są moimi przyjaciółmi, a ja nie zjadam swoich przyjaciół."


"Los zwierząt jest dla mnie ważniejszy niż strach przed ośmieszeniem. Los zwierząt jest nierozerwalnie związany z losem człowieka."


Kropki zapisujemy poza cudzysłowem.

Każdy (,) kto po raz pierwszy spotka się z tą nazwą


przy pomocy tego (,) w co nas natura wyposażyła


Człowiek - niszczyciel (,) wytrzebiając setki gatunków zwierząt


Człowiek (,) zabijając zwierzęta


niszczy to (,) co stworzyła natura


do wszystkiego (,) co żyje


McDonald - a


McDonalda

które nie umarły, bo miały za krótkie szyje (,) zostały oskubane na żywo


To tylko zwierze.[/quote

zwierz
ę
- uciekł Ci ogonek

Tak (,) niedobór powoduje anemię


soku z buraczków, szpinaku, lub chociażby


bez przecinka

Można dostarczyć organizmowi wszystkie składniki (witaminy, białko, węglowodany, itd.) (,) nie jedząc mięsa.


Tak więc wegetarianizm jest zdrowy, pomimo chorych stereotypów.


bez przecinka

Także jest nad czym się zastanowić.


Częsty błąd - "także" piszemy razem tylko wtedy, kiedy synonimem jest "też", "również".

nie ma w niej hormonów, i antybiotyków


bez przecinka

Dzieci rozwijają się znakomicie, i mimo że niektóre są lżejsze czy niższe od swoich rówieśników w początkowych latach


jw.

Keruz Użytkownik 07 11 2010 (23:52:06)

Użytkownik ocenił pracę na 4

Jak dla mnie zbyt subiektywnie, ale to nie jest wada. Nie podoba mi się twoje niepełne, pobieżne odniesienie do zdrowia dzieci. w ich rozwoju potrzeba niektórych składników, które są tylko w mięsie, inaczej będą miały pewne problemy zdrowotne, które mogą uprzykrzyc im na pewien czas życie, potem to minie, ale nie zawsze do końca. Za mało dla mnie rozszerzyłeś ten aspekt.

Yuma ゆまちゃん Użytkownik wpmt 10 09 2009 (10:00:30)

Użytkownik ocenił pracę na 6

Jak ktoś wcześniej napisał, podszedłeś do tematu zbyt subiektywnie. Jednak napisałeś w swej pracy, że ludziom tak bardzo brakuje empatii. Dlatego brak obiektywizmu to nie minus, przynajmniej nie w tym przypadku. Praca na 6. Ja w końcu też jestem emocjonalną wegetarianką.

dropsikowa Użytkownik WPMT 18 08 2009 (23:52:48)

Użytkownik ocenił pracę na 6

jak wiesz, praca bardzo mi się podoba :)) Ale jak tu ktoś napisał, troszkę gdzie niegadzie encyklopedycznie ;))) i dała bym jeszcze kilka przykładów, ale uważam, że należy Ci się 6 z maleńkim minusem ;)))

Black Lady Użytkownik wpmt 12 08 2009 (17:23:16)

Użytkownik ocenił pracę na 3

Artykuł moim zdaniem z lekka zbyt subiektywny i emocjonalny. Poza tym niektóre fragmenty sprawiają wrażenie żywcem skopiowanych z encyklopedii czy innego źródła wiedzy/danych (choćby fragment o anemii) praktycznie bez żadnego komentarza odautorskiego. Jeśli przytaczasz jakąś informację słowo w słowo, to napomknij chociaż o jej źródle i ubierz to ładnie w cudzysłów. Kontynuując, przyczepię się też do fragmentu ”Czy potraficie zjeść kota lub psa? (...)To dlaczego potrafisz zjeść świnię” - raz swoje słowa kierujesz do 2.os. l. mnogiej, a raz do pojedynczej; warto byłoby to ujednolicić. Całość prezentuje się dosyć chaotycznie i w moim odczuciu sprawia wrażenie pisanej bez namysłu; piszesz właściwie w kółko to samo, powielasz wcześniej przedstawione już spostrzeżenia, szatkując to jednocześnie na wiele akapitów. Do tego rzuciło mi się w oczy sporo powtórzeń oraz pojedyncze błędy interpunkcyjne. Stylistycznie poprawnie, choć specjalnie nie zachwyca. Jak dla mnie przeciętnie, czyli na 3 i taką ocenę właśnie stawiam. Mam nadzieję, że moja argumentacja w pełni Cię satysfakcjonuje.;) Co do samego poglądu na wegetarianizm, tak już poza oceną, to w gruncie rzeczy się z Tobą zgadzam.

malutka15 Użytkownik wpmt 12 08 2009 (14:40:47)

Użytkownik ocenił pracę na 6

Artykuł, przypadł mi do gustu. Wyczerpałeś się nad tą pracą więc nie mam do niej zastrzeżeń. Zgadzam się z Destiną. Chociaż ja nie jestem wegetarianką. Ale cóż podobało mi się nawet bardzo. Praca jest stylistyczna. Chyba to naprawdę jest najlepsza praca, która dotychczas czytałam. (nie jest banalna ani płytka wręcz idealna). Zgadzam się również z Pechłą, że nieźle Ci to wyszło. Nie mogę skrytykować twojej pracy ponieważ ma ona w sobie to co dla mnie jest najważniejsze. Dlatego daje sześć.

Black Sun Użytkownik 12 08 2009 (11:54:19)

Użytkownik ocenił pracę na 6

To mi się podoba :) tym bardziej że sama jestem wegetarianką.

cudzy Użytkownik WPMT 11 08 2009 (23:23:58)

Jak już powiedziałem w moim artykule - każda istota żywa ma uczucia, czuje tortury, ból zadawany przez człowieka.

.Sunshine Użytkownik wpmt 11 08 2009 (23:20:52)

Destiny, gdyby wszyscy ludzie przeszli na wegetarianizm, ten świat wcale nie byłby lepszy. Myślę, że wystarczy po prostu do wszystkiego podchodzić rozsądnie. Co innego zjeść coś z odpowiedniego źródła, a co innego hamburgera, który jest efektem męczarni wielu zwierząt.

Pcheła Użytkownik 11 08 2009 (20:55:36)

Użytkownik ocenił pracę na 6

Artykuł bardzo mi się spodobał, jest to co potrzebne - jest lid, są cytaty, wypowiedzi innych osób i to co tygryski (ludzie) lubię najbardziej, czyli statystyki. Temat budzący wiele kontrowersji, podlegającej ciągłej dyskusji, a Ty się tego podjąłeś. I powiem Ci, że nieźle Ci to wyszło. Jestem pod wrażeniem i powiem, że jedna z niewielu prac, które czytałam z ciekawością. Było kilka błędów, które poprawił gdzieś przed południem, ale nie zdążyłam już skomentować i ocenić, w większości to przecinki. Jedyne co mi się nie spodobało to fragment, który niżej zacytowała Destiny_. Nie wiem dlaczego, jakoś mi nie pasował. Mimo wszystko ode mnie 6.

Destiny_ Użytkownik 11 08 2009 (20:18:09)

Użytkownik ocenił pracę na 6

Cóż, wyczerpałeś temat. Fragment "A może tylko dla kaprysu starszej zamożnej pani? Bo teraz jest modne futro z tygrysa..." podobał mi się najbardziej. Niby kpina a jednak niepodważalna prawda. Ech. Gdyby tylko wszyscy ludzie mieli na temat wegetarianizmu takie zdanie jak ty, świat byłby o wiele lepszy. Jestem pod wrażeniem Twojej pracy, oby tak dalej.


Musisz się zalogować aby móc pisać komentarze.

Znak Fabryka Słów Media Rodzina Iskry Purpose Akcent Jaguar W.A.B. Telbit Radwan Piąty Peron WSQN Replika E-tekst Piórem Feniksa Edupedia Audiobook Złote myśli

Statystyki: Wiersze: 9701 | Proza: 2330 | Publicystyka: 721 | Komentarze: 68305 | Użytkownicy: 12452
Online(48): 48 gości i 0 zarejestrowanych: